Vedtægter
for Kollund Vandværk
§ 1 - Navn og hjemsted
Selskabet er stiftet i
1909, hvis navn er Kollund Vandværk. Selskabet er hjemmehørende i Aabenraa kommune.
§ 2 - Formål
Selskabets formål er i
overensstemmelse med den til enhver tid gældende vandforsyningslov og det
for vandværket fastsatte regulativ at forsyne ejendomme inden for vandværkets
forsyningsområde med godt og tilstrækkeligt vand til lavest mulige
driftsbidrag, som foruden driftsomkostningerne skal dække forsvarlige
afskrivninger af anlæg og rimelige henlæggelser til fornyelser og nødvendige udvidelser,
samt at varetage medlemmernes fælles interesser i alle vandforsynings- og deraf
afledte spørgsmål.
§3 - Medlemmer
Selskabets medlemmer er
grundejere - inden for vandværkets forsyningsområde - der har betalt
anlægsbidrag i henhold til gældende regulativ og takstblad eller som har overtaget en
ejendom, hvis tidligere ejer ved overdragelsen var medlem af selskabet med
pågældende ejendom.
§ 4 - Medlemmernes
rettigheder
Selskabets medlemmer har
ret til at blive forsynet med vand på de i regulativet fastsatte vilkår.
Ved indmeldelse
udleveres vedtægter og gældende takstblad.
§ 5 - Medlemmernes
forpligtelser
For lån, som selskabet
måtte optage, såvel som for lånenes rettidige forrentning og afdrag samt for alle
øvrige forpligtelser, hæfter medlemmerne indbyrdes forhold til vandkontingentet
(fast afg. + forbrug) i de seneste 2 regnskabsår.
Såfremt et medlem sælger
eller på anden måde afstår en tilsluttet ejendom, er han pligtig til at drage
omsorg for, at efterfølgeren indtræder i hans sted med hensyn til rettigheder og
forpligtelser over for selskabet.
§ 6 - Udtræden af selskabet
Udtræden af selskabet på
anden måde end ved ejerskifte kan kun ske ved ejendommens nedlæggelse
(sletning som selvstændig matr.nr.), i forbindelse med ekspropriation, ændring
af vandforsyningsplan o.l., forudsat vandforbrugende virksomhed ophører.
Før udtræden kan finde
sted, skal ejendommens stikledning afbrydes ved Forsyningsledningen på ejerens bekostning, ligesom medlemmets andel af selskabets gæld skal
indbetales.
Ved udtræden kan der
ikke udbetales eller udloddes andel i selskabets formue, ligesom evt.
omkostninger afholdes af medlemmet.
§ 7 - Levering til
ikke-medlemmer (købere)Institutioner - som iflg.
deres natur - eller ejere af enkelte ejendomme - som iflg. særlige
omstændigheder - ikke kan være medlemmer, vil mod en af bestyrelsen fastsat
afgift - kunne få leveret vand.
Sådanne købere af vand
skal forpligte sig til at overholde vandværkets regulativ samt vedtægternes
bestemmelser, bortset fra bestemmelsen om interessentret og hæftelse.
§ 8 - Anlæg og
vandkontingent
Selskabet anlægger
vandværk med boringer, behandlingsanlæg og pumper samt hoved- og
forsyningsledninger.
Selskabet har
ejendomsretten til hele forsyningsanlægget inkl. stikledning til skel. Pligten til
vedligeholdelse og nødvendig fornyelse påhviler i samme udstrækning selskabet.
Vandkontingent og
tilslutningsafgift til selskabet udarbejdes af bestyrelsen og fastsættes på den årlige
generalforsamling. Bidragene er gældende
for hele det efterfølgende regnskabsår.
Bestyrelsen er dog
berettiget til i regnskabsårets løb at forhøje bidragene med et beløb svarende til en
eventuel stigning i driftsudgifterne.
Et evt. driftsunderskud
kan indregnes i det efterfølgende års driftsbidrag, medens et evt. driftsoverskud
skal benyttes til ekstraordinære afdrag på lån eller hensættes til anlæg eller
vedligeholdelse af værk og ledningsnet.
Ved senere større om-
eller tilbygning kan der opkræves ekstraordinært indskud.
Vandforbruget afregnes
via vandmåler og fast afgift og opkræves over 2 halvårlige rater.
Vandkontingentet
afregnes alene med grundejere, der som medlemmer hæfter derfor.
§ 9 - Ledninger over privat grund
Selskabet er berettiget til at føre ledninger over medlemmernes ejendomme, så vidt muligt kun på
tidspunkter, hvor det forvolder mindst gene. Nødvendige reparationer skal dog
kunne udføres til enhver tid.
Såfremt der ved arbejder
af denne art forårsages påviselig skade, betaler selskabet en efter bestyrelsens
skøn rimelig erstatning. Bestyrelsen kan fastsætte almindeligt gældende regler for
beregningen af denne erstatning. Grundejeren er dog berettiget til at
forlange erstatningen fastsat ved voldgift.
Retten til sådanne ledningers anlæg og vedligeholdelse skal sikres ved en på ejendommen tinglyst
deklaration. Selskabet afholder de dermed forbundne udgifter.
Skulle det
undtagelsesvis vise sig formålstjenligt for et medlem at føre sin jordledning over et
andet medlems grund, er denne forpligtet til at tåle dette, hvis bestyrelsen finder det
rimeligt og på betingelse af, at der tinglyses deklaration om ledningens placering
samt adgang til dens reparation og vedligeholdelse, alt for den interesseredes
regning.
Deklarationen skal
godkendes af bestyrelsen.
§ 10 - Indskrænkninger i
vandleverancen
Bestyrelsen afgør, i
hvilken udstrækning og på hvilke betingelser havevanding må finde sted.
Hverken medlemmer eller
købere, der aftager vand iflg. § 7, må forsyne andre end eventuelle lejere
med vand.
Forsyning af lejere med
vand til erhvervsbrug kræver forudgående godkendelse af bestyrelsen.
Vandspild er forbudt,
jf. regulativet.
Bestyrelsen kan i
tilfælde af vandspild og/eller overtrædelse af konkrete indskrænkninger i retten
til vandforsyning pålægge overtræderen en konventionalbod eller
lignende særafgift.
§ 11 - Generalforsamling
Generalforsamlingen er
selskabets højeste myndighed.
Ordinær
generalforsamling afholdes hvert år inden udgangen af april måned.
Indkaldelse til
generalforsamlinger, såvel ordinære som ekstraordinære, sker med mindst 4 ugers varsel ved avertering i et lokalt uge- eller dagblad.
Forslag, som ønskes
behandlet på generalforsamlingen skal afgives til bestyrelsens formand
senest 14 dage forud for generalforsamlingen.
Regnskab og indkomne
forslag skal kunne afhentes hos formanden forud for generalforsamlingen.
På den ordinære generalforsamling
foretages følgende:
1. Valg af dirigent og
protokolfører
2. Beretning om det forløbne år
3. Det reviderede
regnskab forelægges til godkendelse
4. Budget for det kommende år fremlægges
5. Fastlæggelse af det
kommende års takster
6. Valg af formand
henholdsvis kasserer
7. Valg af medlemmer og
2 suppleanter til bestyrelsen
8. Valg af 2 revisorer
og l revisorsuppleant
9. Behandling af
indkomne forslag
10. Eventuelt
Revisorer og
revisorsuppleant kan genvælges. Bestyrelsen kan herudover antage en
statsautoriseret/registreret revisor. I så tilfælde vælges kun een revisor af generalforsamlingen.
Intet medlem under 65 år
kan nægte at modtage valg, dog kan et medlem fritages for valg i lige så lang tid, som han har fungeret som bestyrelsesmedlem eller som revisor.
Ekstraordinær
generalforsamling kan indkaldes når bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når
mindst 50 af medlemmerne til bestyrelsen fremsætter skriftligt forlangende
herom, ledsaget af en skriftlig dagsorden.
I sidstnævnte tilfælde
skal generalforsamlingen afholdes inden to måneder efter modtagelsen af
begæringen, og dagsordenen skal oplyses med indkaldelsen.
Over det på
generalforsamlingen passerede indføres et resume i en dertil af bestyrelsen autoriseret
protokol, der underskrives af dirigenten og protokolføreren.
§ 12 - Stemmeret og
afstemninger
Stemmeberettiget er een
ejer for hver tilsluttet ejendom ved personligt fremmøde på generalforsamlingen.
Hver fremmødt har dog
kun een stemme uanset antallet af ejendomme.
Der kan stemmes ved fuldmagt,
dog maks. l fuldmagt pr. fremmødt medlem.
Ethvert medlem kan ved
personvalg kræve skriftlig afstemning.
Købere i henhold til § 7 har ret til at overvære generalforsamlingen og deltage i diskussionen, men de har ingen stemmeret.
Såvel på ordinær som
ekstraordinær generalforsamling træffes afgørelser ved simpel stemmeflertal
uanset de fremmødtes antal.
Dog kræves der til
beslutning om vedtægtsændring mindst 2/3 af de afgivne stemmer, og desuden skal
mindst halvdelen af medlemmerne være til stede på den pågældende
generalforsamling. Såfremt kun den første, men ikke den anden af disse to
forudsætninger er opfyldt, indvarsler bestyrelsen til en ekstraordinær generalforsamling, på
hvilken vedtagelsen kan bekræftes ved 2/3 af de afgivne stemmer, uanset antallet
af fremmødte medlemmer.
§13 - Bestyrelsen
Bestyrelsen består af 5
medlemmer, valgt blandt medlemmerne for 2 år ad gangen, idet der hvert
år på den ordinære generalforsamling afgår skiftevis 2 og 3 medlemmer. Genvalg kan
finde sted.
Bestyrelsesformand og
kasserer vælges af generalforsamlingen.
Bestyrelsen konstituerer
sig selv med næstformand og sekretær.
Bestyrelsen er
beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmerne er til stede.
Bestyrelsen er ansvarlig
for den daglige drift i overensstemmelse med vedtægterne og gældende
regulativ og kan for selskabets regning antage personale i fornødent omfang samt afholde de efter dens eget skøn
nødvendige udgifter til administration,
reparation, vedligeholdelse og nyanlæg.
Bestyrelsen kan
fastsætte honorar til et eller flere bestyrelsesmedlemmer. Herudover har
bestyrelsen ansvaret for registrering, anmeldelse og præsentation af regnskab m.v. overfor
gældende lovgivning, herunder i de tilfælde, hvor selskabet uden tidligere
at have været forpligtet måtte falde ind under sådanne lovkrav.
Bestyrelsen har ansvar
for regnskabsførelsen og opstiller årsregnskab og budget.
Formanden leder
bestyrelsesmøderne, der afholdes så ofte, formanden eller bestyrelsesmedlemmerne
finder det nødvendigt. I alle tilfælde hvor formanden er forhindret i at lede
selskabets anliggende, fungerer næstformanden i formandens sted.
Bestyrelsen fastsætter
selv sin forretningsorden og fører forhandlingsprotokol, der underskrives af de
tilstedeværende bestyrelsesmedlemmer.
Ved afgang fra bestyrelsen
indtræder en suppleant. Sådanne bestyrelsesmedlemmer indtræder i det afgåede
medlems resterende valgperiode.
§ 14 - Tegningsret
Selskabet tegnes af
formanden i forening med et bestyrelsesmedlem. Ved køb, salg eller
pantsætning af fast ejendom og ved udstedelse af gældsbeviser kræves dog
hele bestyrelsens underskrift.
Bestyrelsen kan udstede
fuldmagt vedrørende anvisning af udgifter i forbindelse med den daglige drift.
Alle regninger skal
inden udbetaling være attesterede af et medlem af bestyrelsen, jf. dennes
forretningsorden.
§ 15 - Regnskabet
Selskabets regnskabsår
er kalenderåret.
Det årlige overskud, der
måtte fremkomme efter forsvarlige afskrivninger og
henlæggelser, kan ikke udbetales til medlemmerne.
Revision af regnskaberne
foretages af de (den) generalforsamlingsvalgte revisor( er) samt en af
bestyrelsen evt. antaget revisor.
Årsregnskabet skal
afgives til revisionen mindst 14 dage før generalforsamlingens afholdelse.
Årsregnskabet
underskrives af revisorerne og bestyrelsen.
§ 16 - Opløsning
Selskabet kan ikke
opløses, før al gæld er afviklet. Opløsningen kan kun besluttes, såfremt 2/3 af samtlige stemmeberettigede stemmer derfor.
Dersom opløsningen vil
kunne ske uden indskrænkning af forsyningsmulighederne, f.eks. ved fusion med et
andet vandværk eller ved kommunal overtagelse, kan
opløsningen dog besluttes efter de i § 12 angivne bestemmelser vedrørende
vedtægtsændringer.
§ 17 - Ikrafttræden
Selskabets vedtægter er
vedtaget på den konstituerende generalforsamling i 1909 og siden ændret på
generalforsamlingen den 25. maj 1993.
De træder i kraft den
30. marts 2011 og erstatter tidligere vedtægter af 26. maj 1993.
Svend Erik Lassen
Formand
Holger Hjort Pedersen
Dirigent